- Vi har også basis i den kropsterapeutiske tradition, der er baseret på Wilhelm Reichs og Alexander Lowens arbejde med kroppens og tankens fælles fundering i energien. Netop det kropslige arbejde i alle dets afskygninger (åndedræt, bevægelse og energiøvelser) er en af de væsentligste nøgler til åbning af det ubevidste og dermed integration af de store kræfter, der ligger bundet deri.
- Hjerneforskningen har de senere år beskæftiget sig med emotionernes somatiske forankring. Vi kan f.eks. henvise til LeDoux (The Emotionel Brain), til Damasios teori om de somatiske markører, samt til forskningen i sammenhængen mellem traumer, forsvar og det somatiske nervesystem. Sidstnævnte ligger til grund for Peter Levines arbejde.
- Det nævnte kropsterapeutiske fundament er i fin overensstemmelse med Bob Moore’s teori om det menneskelige energisystem , som også er inspirationskilde til Specularmetoden. Bob Moore (1929 – 2008) forskede i energi, energiens naturlige kredsløb og konsekvenserne af blokeringer heraf. Ud fra sine iagttagelser og indsigter udviklede Bob Moore en meditationspraksis tilpasset den vestlige psykologi. Udover at træne evnen til mindfulness, defineret som evnen til at være nærværende med en ikke dømmende holdning, sigter Bob Moores metode på kontakt med kroppen og kroppens energi med henblik på at genskabe balance mellem tanker (hoved) og følelser (krop) og skabe kontakt med den vitalitet, styrke og kreativitet, som har basis i kroppens naturlige energiflow. Bob Moores teori om energisystemet udmønter sig i et trinvist opbygget system af øvelser og meditationer, der indgår som en del af Specularmetoden.
Kernen som kompas i terapiens dialektiske modsætninger
Med kernen som det overordnede integrations- og styringsprincip anvender vi forskellige psykoterapeutiske delmetoder, således at der skabes balance mellem:
- Indadrettet fordybelse: åndedræt,fokusering, kropsenergiøvelser og meditativ fordybelse og
- Udadrettet udtryk: gestaltøvelser, bevægelser og billeder.
Sammenfattende kan man sige, at vi hele vejen igennem har et dialektisk syn på terapi i den forstand, at vi hele tiden forsøger at omfatte de forskellige modsætninger, der kan eksistere inden for det terapeutiske felt.